به گزارش پایگاه حدیث نت، آیت الله محمد محمدی ری شهری در مراسم دیدار با حافظان مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام افزود: نکته ای که شایسته است مورد توجه همه عزیزان قرآنی باشد این است که گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از نگاه اهل بیت علیهم السلام به « اقامه حروف » و « اقامه حدود » قرآن کریم تقسیم می شود و می بایست در ترویج فعالیت های قرآنی به این بخش مهم، اهتمام ویژه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: اقامه حروف، شامل آموزش کلام قرآن است ولی آنچه در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از تکالیف اصلی بشمار می رود، این است که باید همه نهادهای مسئول اعم از دارالقرآنها و مراکز قرآنی برای اینکه بتوانند زمینه ساز حکومت جهانی اسلام به رهبری مهدی آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند، باید در اقامه حدود قرآن تلاش و برنامه ریزی کنند.
آیت الله محمدی ری شهری با استناد به روایتی از امام صادق علیه السّلام گفت: رعایت حق تلاوت قرآن اینگونه آغاز می شود که قرآن روشن و شمرده خوانده شود و تلاوت کننده سعی کند از ظاهر آیات بگذرد و به عمق این آیات نورانی راه پیدا کند و معانی آن را بفهمد و به احکام آن در زندگی عمل کند.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: باید تلاوت کننده قرآن، به وعده های کلام الهی امیدوار و از عذابی که قرآن از آن بیم داده هراسناک باشد و نیز از داستانهای این کتاب آسمانی، عبرت و سرمشق بگیرد و در نهایت اینکه اوامر و نواهی قرآن مورد اجرا قرار گیرد.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: فلسفه این کتاب تدبّر و پیاده کردن دستورات آن در زندگی است که اگر این معنا تحقق پیدا کرد در واقع حق تلاوت قرآن انجام شده است.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی که مرحوم کلینی (ره) آن را در جلد دوم کتاب اصول کافی نقل کرده است بیان کرد: امام باقر علیه السّلام می فرماید قاریان قرآن سه دسته هستند یک دسته کسانی که قرآن را می خوانند و لیکن قرآن، سرمایه کسب ایشان است.
در توضیح این گروه آمده است، این افراد به این قصد قرآن را تلاوت می کنند که به مردم بزرگی فروخته و از طریق قرآن کسب درآمد کنند و پادشاهان، سیاستمداران و بزرگان جامعه را بدوشند.
وی افزود: در روایت آمده است یک دسته نیز کسانی هستند که علاوه بر اینکه قرآن را وسیله کاسبی خودشان قرار دادند، حدود قرآن را نیز زیر پا گذاشته اند که این دسته از گروه قبلی بدتر اند و دسته سوم نیز کسانی هستند قاری و حافظ قرآن هستند ولیکن داروی قرآن را بر قلبشان می نهند که این افراد هم برای خودشان و هم برای دیگران در جامعه طبیب و نجات بخش بشمار می روند.
آیت الله محمدی ری شهری با استناد به این روایت شریف گفت: خدای متعال به برکت این دسته از قاریان قرآن کریم، باران رحمت خویش را بر زمین می بارد و ما همه باید تلاش کنیم که از این دسته از قاریان و حافظان قرآن باشیم.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در این جلسه یکی از اقدامات سودمند و سازنده آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام را تأسیس دارالقران کریم دانست و افزود: به برکت این حرکت سازنده و اقداماتی که جمعی از خدمتگزان آستان نورانی قرآن بخصوص برادر عزیزمان جناب آقای سلیمی در طول سال های قبل انجام داده اند، امروز شاهد برکات فراوانی در حوزه ترویج کلام الهی هستیم.
وی تاکید کرد: خدمتگزاران این آستان مقدس باید برنامه ریزی و تلاش کنند این حرکت در سالهای آتی منسجم تر، قوی تر و گسترده تر و با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.
در ابتدای مراسم خادم القرآن عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، گزارشی از روند اقدامات صورت گرفته در مرکز آموزش قرآن آستان مقدس ارائه کرد.
تلاوت قرآن کریم توسط گروه جمع خوانی آوای آستان، تلاوت قرآن کریم توسط حاج احمد ابوالقاسمی و نمایش کلیپ فعالیت های قرآنی بیست ساله مرکز آموزش قرآن کریم از برنامه های این مراسم بود.