ارتباط بخش اول و دوم بند بیستم
فَامنُن عَلَيَّ قَبلَ البَلاءِ بِالعافِيَةِ، و قَبلَ الطَّلَبِ بِالجِدَةِ، و قَبلَ الضَّلالِ بِالرَّشادِ.[۱]
در ابتدای بند بیستم از دعای نورانی مکارم الاخلاق پس از ذکر ارتباط بنده با خداوند سبحان هنگام حزن و محرومیت و سختی،[۲] با سه جمله «عِندَكَ مِمّا فاتَ خَلَفٌ، و لِما فَسَدَ صَلاحٌ، و فيما أنكَرتَ تَغييرٌ» در واقع، این حقیقت بیان شده است که او همه کاره است و همه چیز به دست اوست، چه اینکه در قرآن کریم میفرماید:
﴿إِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ ما يَشاءُ﴾[۳]
بىگمان پروردگارت هر كارى بخواهد مىكند.
﴿إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُريدُ﴾[۴]
بىگمان خداوند آنچه بخواهد انجام مىدهد.
سپس امام زین العابدین(علیهالسلام) بر پایه این حقیقت، از خدای متعال میخواهد که منّت گذاشته و این سه خواسته را به او عنایت کند:
پیش از تبیین هر یک از این دعاها، باید پاسخ این پرسش کلی روشن شود که آیا چنین درخواستهایی به معنای درخواست کاری، قبل از فراهم آمدن اسباب و زمینه آن نیست؟ درست است که همه کارها به دست خداست و اگر او بخواهد همه مردم ایمان میآورند: ﴿وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَميعاً﴾؛[۶] ولی در روایتی از امام صادق(علیهالسلام) تأکید شده است:
أبَى اللَّهُ أَن يُجرِىَ الأشياءَ إلّا بِأسبابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَىءٍ سَبَباً.[۷]
خداوند، امور را جز از طريق اسباب، به پيش نمىبرد. پس براى هر چيزى سبب قرار داده است.
بنا بر این، معنای درخواست سلامتی پیش از رسیدن بلا و بیماری چیست؟
در باره این پرسش فکر کنید. در جلسه آینده به کسی که پاسخ آن را بگوید، کتابی را هدیه میدهیم.