برای این جمله دو معنا از سخنان شارحین برداشت میشود. معنای نخست این است که خدایا کاری کن تا از آزاری که از بندگان به من میرسد، آسیب نبینم. به تعبیر عامیانه، آزار ...
در آداب دعا، بابی وجود دارد با عنوان «التقدّم فی الدعاء». در این باب سفارش شده است که انسان در دعا کردن پیشدستی کند، یعنی پیش از این که مشکلی پیدا کند، در هنگام ...
در ابتدای بند بیستم از دعای نورانی مکارم الاخلاق پس از ذکر ارتباط بنده با خداوند سبحان هنگام حزن و محرومیت و سختی، با سه جمله «عِندَكَ مِمّا فاتَ خَلَفٌ، و لِما ...
کلید تغییر دست خود انسان است، چرا که مختار و با اراده آفریده شده است. اگر خود انسان بخواهد و تصمیم بگیرد که خود را عوض کند، خداوند نیز منکرات او را تبدیل میکند.
اگر وجدان پاک، درستى و خوبىِ كارى را گواهى مىدهد، انسان حق ندارد به دليل اين كه مردم نمىپسندند، آن را رها كند. همچنین اگر كارى را نادرست و بد مىداند، انسان حق ...
سؤال این بود که از میان تمام آموزهها و دستورات دینی، چه چیزی سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین میکند؟ ...
اگر انسان در هر حال حقیقتا یاد خدا باشد، هیچ گاه گناه نمیکند و برکات نیز بر او نازل میشود و به گفته آیت الله بهجت ـ رضوان الله تعالی علیه ـ «اواخر ذکر، عجایب و ...
گناهان آثار سوئی برای دنیا و آخرت انسان دارد. بعضی از گناهان اثرشان دنیوی است و بعضی دنیوی و اخروی است. خداوند متعال همه آن آثار را به واسطه توبه بنده، از بین میبرد ...
خداوند متعال در پی توبه و کردار نیک افراد، کاری کند که هم در این جهان و هم در آخرت، بدیها به نیکیها تبدیل شود و هم اینکه سیئات را از یاد فرشتگان نگهبان پاک کند.
در تبیین این جمله از دعای نورانی مکارم الاخلاق، اشاره شد که یکی از مصداقهای روشن اصلاح نادرستیها توسط خدای متعال، تبدیل سیئات به حسنات است که در آیه هفتاد سوره ...
امام زین العابدین(علیهالسلام) در این بند، پس از آن که خداوند متعال را تنها کسی میداند که هنگام حزن، مایه دلخوشی و هنگام محرومیت و گرفتاری، محل دستگیری و نیازخواهی ...
دومین مطلب، توانایی خدای سبحان برای اصلاح تباهیها است، میفرماید: «و لِما فَسَدَ صَلاح، و بسامانی و اصلاح آنچه تباه گردد، [نزد توست]».
دومین مطلب، توانایی خدای سبحان برای اصلاح تباهیها است، میفرماید: «و لِما فَسَدَ صَلاح، و بسامانی و اصلاح آنچه تباه گردد، [نزد توست]».
دومین مطلب، توانایی خدای سبحان برای اصلاح تباهیها است، میفرماید: «و لِما فَسَدَ صَلاح، و بسامانی و اصلاح آنچه تباه گردد، [نزد توست]».
کلمه «استغاثه» از ریشه «غوث» است. ابن فارس مینویسد: الغين و الواو و الثاء كلمةٌ واحدة، و هى الغوث من الإغاثة، و هى الإعانة و النُّصرة عند الشِّدة.
امام زین العابدین(علیهالسلام) در مقام مناجات، خطاب به حضرت حق میفرماید: تو کسی هستی که اگر محروم شوم، نیازم را از تو طلب میکنم.