بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اجعَلني مِن أهلِ السَّداد.[1]
اشاره شد که «اهل سداد» که در این فراز به آن اشاره شده، افرادی هستند که لباس نفوذناپذیرِ تقوا زیور جان آنها است. این لباس، مراتبی دارد، هر چه محکمتر باشد نفوذناپذیرتر است. لباس تقوای برخی از افراد به قدری محکم است که مانند لباس ضدگلوله که گلوله هم در آن اثر نمیکند، وسوسه شیطان به این سادگیها در جان آنها اثر نمیکند.
البته باید توجه داشت که شیطان گلولههای ویژهای دارد که احیانا میتواند در برخی از مراتب لباس تقوا نفوذ کند. نیروی شهوت جنسی از این قبیل تیرهای شیطان است که میتواند حصار تقوا را بشکند، از این رو، توصیه شده که از خلوت با زن نامحرم دوری کنیم. از امام صادق(علیهالسلام) روایت شده که فرمود:
فَإِنَّ الرَّجُلَ وَ المَرأَةَ إذا خُلِّيا في بَيتٍ كانَ ثالِثُهُمَا الشَّيطان.[2]
اگر زن و مرد در خانهاى باهم خلوت كنند، نفر سوم آنها شيطان است.
این شعر حافظ نیز اشاره به همین مطلب است:
قوّت بازوی پرهیز به خوبان مفروش که درین خیل حصاری به سواری گیرند[3]
در این بیت، تقوا و پرهیزکاری به حصار تشبیه شده است، یعنی زور و بازوی تقوای خود را به رُخ خوبرویان مکش که لشکر خوبرویان، برای فتح این قلعه محکم نیازی به لشکرکشی ندارد، بلکه آن را با یک سوار هم میگیرد.
[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین(عَلَیْهِالسَّلامِ)، الدعاء ۲۰.
[۲] كتاب من لا يحضره الفقيه، الشیخ الصدوق (۳۸۱ ق)، ج۳ ص۲۵۲ ح۳۹۱۳.
[۳] دیوان حافظ، شمس الدین محمد (۷۹۲ ق)، غزل شماره ۱۸۵.