فرع اول: اين بود که منظور از مسافر در اين مبحث چيست؟ آيا مسافر عرفي مراد است يا مسافر شرعي؟ گفتيم بسياري از علماء مِن جمله امام راحل معتقدند مسافر ، مسافر شرعي است ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲9 ، ۹۲/۰۲/۲9، مسافر با اينکه جزء مستثنيات وجوب نماز جمعه بود و يکی از طوايفی است که نماز جمعه بر او واجب نيست، ولی با اين حال جايز است که مسافر ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲8 ، ۹۲/۰۲/۲4، همه طوايفی که نماز جمعه بر آنها واجب نيست اگر اتفاقاً در نماز جمعه حضور پيدا کنند و يا به زحمت خود را به نماز جمعه برسانند، نماز ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲7 ، ۹۲/۰۲/۲3، در مسئله اول فرمودند: چند طايفهاند که نماز جمعه بر آنها واجب عينی نيست ؛ يعنی اگر قائل باشيم به وجوب عينی نماز جمعه، اين طوايف ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲6 ، ۹۲/۰۲/22، قبلاً گفته شد دو نماز جمعه در فاصله کمتر از يک فرسخ جايز نيست که بنابر نظر ما کمتر از پنج کيلومتر نبايد باشد. ولي اگر دو نماز ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲5 ، ۹۲/۰۲/۱7، یستحب له ان یتعمم فی الشتاء و الصیف و یتردی ببردٍ یمنی اوعدنی و یتزّین الناس بوجهه و یستقبلونه بوجوههم و ان یعتمد علی شیء من قوس ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲4 ، ۹۲/۰۲/۱6، اینکه خطبه تشبیه به نماز شده است شاید منظور شباهت در ثواب است یعنی خطبه همان ثواب نماز را دارد و با وجود این احتمال دیگر نمی توان ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲3 ، ۹۲/۰۲/۱5، اما فرع پنجم در رابطه با طهارت خطیب و مستمعین در حین خطبه است یعنی مستحب است که امام و مستمعین در حین خطبه مُحدث به حدث اکبر و ...
درس خارج فقه، جلسه ۲۲2 ، ۹۲/۰۲/10، فرع دوم : سخن گفتن در خطبه ها باید ترک شود . ...
درس خارج فقه، جلسه 221 ، ۹۲/۰۲/۰8، اما فرع دوم در رابطه با سخن گفتن در بین خطبه است . ...
درس خارج فقه، جلسه 220 ، ۹۲/۰۲/۰3، فرع اول : احتیاط این است که خطبه ها را گوش دهند بلکه وجیه تر این است گوش دادن خطبه ها واجب است .
درس خارج فقه، جلسه ۲19 ، ۹۲/۰۲/۰2، شرائط خطبه (( وحدت خطیب و امام و جلوس بین دو خطبه ))
درس خارج فقه، جلسه ۲18 ، ۹۲/۰2/01، شرائط خطبه (( باید خطیب و امام یکی باشد ))
درس خارج فقه، جلسه ۲17 ، ۹۲/۰۱/۲7، شرائط خطبه (( وجوب قیام هنگام ایراد خطبه ))
درس خارج فقه، جلسه216 ، ۹۲/۰۱/۲6، شرائط خطبه (( وجوب تقدیم خطبه بر نماز جمعه ))
درس خارج فقه، جلسه 215 ، 92/01/20، در جلسه گذشته ادله اقوال سه گانه را مطرح کردیم که به بعضی از دلیل های قول اول (جواز ایقاع قبل از زوال ) اشکال کردیم .