در مسئله وجوب خمس معدن گذشت که در مواردی که اصل معدن بودن مورد تردید و شک قرار بگیرد، خمس واجب نخواهد بود. ...
گذشت که ما، همنظر با امام خمینی معتقدیم تعریف معدن کاملاً به تشخیص عرف بستگی دارد و آنچه را عرف معدن بشمارد مشمول خمس خواهد بود. همچنین نظر آیت الله خویی مبنی بر ...
در تعریف معدن گذشت که جامعترین تعریف، تعریف امام خمینی است که معدن را به هر چیزی که عرف معدن بشمارد تعریف کردهاند. آیت الله خویی علاوه بر عرف به ملاک دیگری نیز ...
گذشت که در خمس غنائم جنگی، ناصبی هم به کافر حربی ملحق است. یعنی اگر کسی عداوت با اهل بیت داشت و در جنگ غنیمتی از آنها به دست آمد، حکمش حکم غنایم کافر حربی است، پس ...
بحث در وجوب خمس مالی بود که از ناصبی گرفته میشود. به چه دلیل مالی که از ناصبی گرفته میشود خمس بر آن واجب است و بقیهاش حلال است؟ چند دلیل در این رابطه ذکر شد: ...
در مسئله غنیمتی که از ناصبی گرفته میشود، چند مطلب قابل بحث است؛ اول این که ناصبی چه کسی است؟ در جلسه قبل این نکته مفصلا بحث شد و نتیجه این بود که ناصبی کسی است ...
دلیل قول مشهور یکی قاعده احترام مال مسلمان است و یکی هم صحیحه هشام بن سالم که ذیل آن فرمود: «الْمُسْلِمُ أَحَقُّ بِمَالِهِ أَيْنَمَا وَجَدَهُ».
بحث در اموالی بود که کافر حربی از مسلمان غصب کرده بوده و حال به غنیمت گرفته شده است. فتوای مشهور این بود که این اموال به صاحبانش برگردانده میشود و جزو غنائم قرار ...
بحث در خمس غنائم جنگی به این فرع رسید که خمس غنائمی واجب است که از مسلمان یا محترم المال غصب نشده باشد. گفتیم اگر غنائمی که از کافر حربی گرفته میشود، مالی باشد ...
بحث در خمس غنائم جنگی بود. تا به حال چند فرع را از متن تحریر الوسیله حضرت امام استفاده کردیم و آنها را مورد بررسی قرار دادیم. آخرین آن مربوط به اموالی بود که به ...
بحث در اولین مورد از موارد وجوب خمس یعنی خمس غنائم جنگی بود. از متن فرمایش حضرت امام رحمة الله علیه در تحریر چند فرع برداشت شد، یکی بحث غنائم منقول و غیر منقول بود ...
آیت الله شاهرودی به فرمایش آیت الله خویی اشکالاتی وارد کردند از جمله اینکه مراد از امام در این روایات امام معصوم نیست؛ بلکه امام عادل است پس تفصیل میان جنگ مشروع ...
بحث درباره خمس غنائم جنگی به اینجا رسید که در زمان حضور اگر جنگ با اذن امام باشد، غنائم به دست آمده تخمیس میگفتیم این حکمی است متسالم علیه که اختلافی در اصل آن ...
درباره اموال بغات گفته شد که در جواز تصرف در اموال مرتبط با جنگ، پیش از شروع جنگ و در حال جنگ، تردیدی وجود ندارد. ...
اگر غنائم جنگ بدون اذن هم به مقاتلین میرسید، چه بسا هر گروهی برای به دست آوردن غنیمت به کفار حمله میکرد، ولی مقید شدن به اذن امام موجب میشود جنگها با در نظر ...
ادامه فرمایش صاحب ریاض : ایشان در ادامه به یک روایت دیگر در این زمینه اشاره میکند که بر خلاف روایت قبلی بر خمس داشتن غنائم جنگی که به غیر اذن اتفاق افتاده، دلالت ...
اشکالات آیت الله شاهرودی به فرمایش آیت الله خویی و بروجردی: آیت الله شاهرودی ضمن اینکه فرمایش آیت الله خویی و آیت الله بروجردی را قبول میکند که میگویند زمین به ...
ادامه فرمایش آیت الله فاضل : ایشان پس از بیان اشکالاتی که به نظریه اختصاص خمس به غنائم منقول داشتند، با عبارت «ينبغي التنبيه على أُمور» چهار نکته را مورد توجه قرار ...
ادامه نظر آیت الله خویی : ایشان میفرمایند بر فرض که نسبت میان ظاهر آیه و حکم ادله اراضی خراجیه، عام و خاص مطلق نباشد، بلکه عام و خاص من وجه باشد، باز هم نمیتوان ...
بحث درباره این بود که آیه ﴿أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ﴾[9] شامل غنایم منقول و غیر منقول است، یا فقط غنایم منقولی که در میدان جنگ به دست میآید را در برمیگیرد. ...