خلاصه درس تفسیر قرآن کریم، سوره مبارکه بقره آیه ششم
استناد به آیه ۱۹ سوره انعام
«بنا بر تصریح قرآن کریم، خداوند ميان پیامبر(ص) و مردم گواه و شاهد است و قرآن به پیامبر(ص) وحى شده تا با آن مردم را و هر آنکس را كه اين پيام به او برسد هشدار دهد.»
«در روایت آمده است که روزی پیامبراکرم(ص) بر بلندی کوهی در مکه قرار گرفت و فریاد « یا صباحا » سرداد که نوعی فریاد هشدارآمیز برای مردم آن دوره شناخته می شد و پس از اینکه همه مردم در آن منطقه جمع شدند، ابتدا پیامبر(ص) فرمودند که اگر به شما بگویم دشمنی امشب میخواهد به شما شبیخون بزند، سخن مرا باور میکنید؟ همه گفتند: ما از تو دروغی نشنیدهایم تو صادق و امین هستی، پس سخنت را باور میکنیم، رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند که من شما را از عذاب شدید و خطرناکی می ترسانم که اگر راهی که به شما معرفی کرده ام، انتخاب نکنید، آن عذاب در انتظار شماست، در این میان ابولهب با اینکه عموی پیامبر بود، خطاب به پیامبر(ص) فریاد زد: ما را دعوت کردهای از این سخنان به ما بگویی «تباً لک»(یعنی دستهایت بریده باد) و در این حال سوره شریفه « تبت یدا ابی لهب و تب» نازل گردید.»
«در روایت آمده است که پیامبراکرم(ص) پس از آیه شریفه «و انذر عشيرتك الاقربين ... » خویشان و نزدیکان خود را فراخواند به آنان فرمود: « ای مردم! بلدِ راه به كسان خود دروغ نمى گويد و من اگر هم دروغگو بودم، به شما دروغ نمى گفتم به خداوندى كه هيچ خدايى جز او نيست، من فرستاده به حق خدا به سوى شما خصوصا و به سوى همه مردم عموما هستم به خدا قسم همان گونه كه مى خوابيد، مى ميريد و همان گونه كه بيدار مى شويد، برانگيخته خواهيد شد و مطابق كردارتان حسابرسى خواهيد شد و در برابر نيكى، پاداش نيك خواهيد يافت و در برابر بدى، كيفر بد خواهيد چشيد بهشت جاويدان در كار است و دوزخ هميشگى.»
«مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دسته اند، یکی کسانی که دعوت قرآن را می پذیرند یعنی متقیان و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمی پذیرند که آنان نیز به دو گروه کافران و منافقان تقسیم می شوند.»
با طرح این پرسش که اکثر پیروان نخستین پیامبر(ص)، ابتدا کافر بودند و پس از بعثت آن حضرت مسلمان شدند در بیان دلیل اینکه قرآن می فرماید هشدار پیامبر در کافران اثری ندارد گفت:
«مقصود از کافران ، همه افراد غیر مسلمان نیست بلکه گروه خاصی از آنها است وکافران به سه دسته کافری که نه خوب است و نه بد، کافر خوب و نیز کافر بد تقسیم می شود که در جلسه آینده ان شاء الله توضیحات آن بیان خواهد شد.»