آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در مصلای بزرگ ری برگزار شد، گفت:
«آیاتی که موجبات «فلاح» را بیان کرده اند، دو دسته اند، دسته اول آیاتی که قاطعانه تصریح می کنند، اگر انسان «تقوا» و «ایمان» داشته باشد و «نیکوکار» باشد، حتما «مفلح» است و سعادت دنیا و آخرت نصیب او می شود، مانند: آیه پنجم سوره بقره و همچنین آیه اول سوره مومنون: «قد افلح المومنون»، دسته دوم آیاتی که ترتیب «فلاح» بر «تقوا» یا «ایمان» و یا «احسان» را قطعی تلقی نمی کنند، بلکه با کلمه «لعلّ» و یا «عسی» - که دلالت بر امیدواری دارند بیان نموده اند- مانند؛ «و اتقوا الله لعلکم تفلحون»
به گزارش روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السّلام، این جلسه یکشنبه 12 آذر بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مصلای بزرگ ری آستان مقدس آغاز شد.
تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با طرح این سؤال که چگونه می توان میان این دو دسته آیات جمع بندی کرد ادامه داد:
«برخی از واژه شناسان و مفسران گفته اند دراین گونه موارد «لعلّ» برای «تعلیل» است نه برای «ترجّی»، یعنی در این گونه موارد مقصود این است که تقوا علت فلاح است؛ بنابراین ، دو دسته آیات هر دو یک معنا را بیان می نمایند؛ ولی این پاسخ کافی نیست، چون باز هم جای این سئوال هست که رمز تفاوت تعبیر چیست؟ به نظر می رسد که در پاسخ می توان گفت ترتب «فلاح» بر عوامل آن از دو منظر قابل ملاحظه است: یکی از منظر خداوند سبحان دیگری از منظر انسان.»
آیت الله محمدی ری شهری تصریح کرد: از منظر خداوند سبحان، ترتیب قطعی است، یعنی اگر عوامل فلاح تحقق پیدا کند، قطعا انسان سعادتمند می شود؛ ولی انسان چون از موانع، آگاهی ندارد هیچ گاه نمی تواند یقین به فلاح خود پیدا کند.
تولیت آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در ادامه بیان کرد:
«حکمت به کاربردن «لعلّ» و «عسی» در ترتیب فلاح این است که اهل ایمان، تقوا و احسان، همواره میان خوف و رجا باشند و به اعمال خود مغرور نشوند، زیرا هیچ کس از عاقبت کار خود آگاه نیست.»
جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شبها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می گردد.