آيت الله ری شهری در مراسم افتتاحيه سال تحصيلی 90 - 89 دانشكده علوم حديث، ضمن تبريك سال تحصیلی جديد به دانشجويان جديد الورود این دانشكده، افزودند:
اميدوارم سال آينده، سال جهش در پيشرفت های دانشكده علوم حديث باشد.
به گزارش راوی، در اين مراسم، كه صبح پنج شنبه 8 مهر، در تالار پژوهش دانشكده علوم حديث(قم) برگزار شد، آيت الله محمدی ری شهری، به مبحث «صداقت» از نگاه قرآن و حديث پرداختند
گزیده سخنان آیت الله ری شهری
بسم الله الرحمن الرحيم
«وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا» سال جديد تحصيلی را خدمت برادران و خواهران، تبريك می گويم، اميدوارم به بركت اين حركتی كه آغاز كردهايد، اين بركت در تحصيل، زندگی علمی و كاری شما نيز باشد.
اگر بخواهيد از اين حركت بهترين بهره را ببريد و به مقصد، برسيد، تنها يك شرط اساسی دارد و آن شرط اساسی با الهام از اين آيهی نورانی كه در آغاز سخنم به آن اشاره كردم، صداقت است. اين دعا كه در آيهی 80 از سورهی مباركهی اسراء آمده، يكی از راههای جامع موفقيت است؛
« وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا». سه شرط برای موفقيت در هر كار در اين آيهی نورانی اشاره شده است. در آين آيه آمده است: پروردگارا در هر كاری كه من وارد میشوم ما را با صداقت وارد كن و با صداقت از آن كار بيرون ببر: «ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج صدق». اين صداقت فقط صداقت در گفتار نيست. حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام میفرمايد «الصدق صلاح كل شيئ، الكذب فساد كل شيئ»؛ صداقت جانمايهی صلاح و درستی هر كار است و كذب اساس فساد و تباهی است. انسان در هر فعاليتی، بايد صداقت را سرلوحه هدف خود قرار دهد. اگر قصد تحصيل دارد، با صداقت درس بخواند، اگر قصد تدريس دارد، با صداقت درس بدهد. میخواهد نماز بخواند نمازش صادقانه باشد، هر مسئوليتی را كه به عهده میگيرد، همراه با حقيقت باشد، يعنی مطابقت با واقعِ آن ظاهرداشته باشد. اگر دو تا شد میشود كذب. اگر يكی شد میشود صدق؛ دعای صادقانه، نماز صادقانه، كار صادقانه، مسئوليت صادقانه، صدق عملی.
اگر انسان چيزی را بگويد كه عمل نكند، صداقت در آن گفتار ندارد. اگر مسئوليتی را بپذيرد كه در عمل مطابق با آن پذيرشش نداشته باشيم، مصداق «لم تقولون ما لا تفعلون» قرار میگيرد. در مقابل آن، مقام صديقين است: « فاولئك مع الذين انعم الله عليهم من النبيين و الصديقين». اين صديقين آنها هستند كه در مراتب والا و بالای صدق هستند.
بازگشت اين درخواست « وقل رب ادخلنی مدخل صدق» كه خداوند به پيامبرش می فرمايد: اين خواسته را داشته باش، يعنی خدايا من را آن گونه بساز؛ همانطور كه در دعای مكارم الاخلاق آمده: «اصلحنی بكرمك و داونی بصنعك»؛ همانگونه كه صديقين را ساختی: «واجعل لی من لدنك سلطاناً نصيرا». من در برابر شياطين انس و جن به تنهايی نمیتوانم مقاومت كنم. در برابر كششهای مادی و شيطانی و نفسانی، اگر تو كمك نكنی نمیتوانم صداقت داشته باشم. سه عامل برای موفقيت مورد توجه است. شرط اول ورود صادقانه است. انسان در هر كاری كه وارد میشود بايد صادقانه وارد شود.
شما در ابتدای سال تحصيلی هستيد. سال همت مضاعف و كار مضاعف است. مديريت اين مجموعه و كسانی كه در سال تحصيلی جديد، وارد مجموعه شده اند، همچنين كسانی كه از سال گذشته مشغول به فعاليت هستند، با توجه به مفهوم «صداقت» با تمام توان وارد اين ميدان شوند.
اينجانب از حضرت حق سپاسگزارم به واسطه اينكه سرپرستی دانشكده علوم حديث به دكتر «صادقی» محوّل شد و حركتی را كه ايشان آغاز كرده ورودشان به كار، مطابق با نامشان، ورود صادقانه است. ايشان با تمام توان وارد كار شدند. اميدوارم همكاران عزيزی همكارانی كه به آنها ملحق میشوند، همانند ايشان تلاش كنند و دانشجويان عزيز و اساتيد بزرگوار نيز با توان بيشتر و ارادهی قویتری وارد كار شوند. نكته مهم اين است كه برای خدا وارد كار شوند. برای خدا باشد نه برای خود. «فی الله» باشد.«جاهدوا فينا» يعنی همان صداقت كامل كه مراتبی دارد. كاری كنيم همانطور كه حافظ میگويد: «در خرقه چو آتش زدی ای عارف سالك ـ جهدی كن و سرحلقهی رندان جهان باش».
الحمدلله دوستان ما در اينجا همه از صداقت برخوردار هستند. گام بلندتری میخواهد تا به درجه صديقين نزديك تر شوند. حركتی جديدی كه به تازگی به وجود آمده، همراه با حركتی نو، از ناحيهی مسئولان دانشكده، معاونتها، اساتيد دانشكده و دانشجويان عزيز صورت گيرد. اميدوارم سال آينده، سال جهش در پيشرفت های دانشكده علوم حديث باشد. ايشان خاطر نشان كردند: شرط دوم استقامت تا آخر كار است. «ادخلنی مدخل صدق و اخرجنی مخرج الصدق» . كاری كن، تنها ورودم صادقانه نباشد، بلكه صادقانه پايان يابد. «خروج صادقانه» يعنی صداقت، تا پايان كارتداوم داشته باشد داشته باشد. طوری نباشد كه من كار را فقط با صداقت آغاز كنم و در ميان كار بمانم. ادامه اين راه میشود استقامت.
شرط سوم تكيه بر قدرت الهی و برائت از حول قوهی خود است. میگويد خدايا من با همهی توان شروع كردم، من همهی توانم را به ميدان آوردم، ولی اگر تو كمك نكنی نمیشود. اگر تو توفيق ندهی نمیشود. من آن چيزی را كه در اختيارم بود، در طبق اخلاص گذاشتم و برای خدا به ميدان آمدم، حالا نوبت تو هست تا كمكم كنی. «واجعل لی من لدنك سلطاناً نصيرا»، اگر عنايت تو نباشد من نمیتوانم اين كار را ادامه بدهم و اين صداقت عملی را به پايان برسانم. اگر اين سه شرط را ما در كنار هم داشتيم مطمئن باشيد هر سال ما نوآوریهايی خواهد داشت كه قابل مقايسه با سالهای قبل نيست.
روايتی زيبا در معنای صدق از سيد بن طاووس میخوانم: معلوم میشود نقل به معنا میكند: «فقد روينا فى بعض اسانيدنا انه لما سئل الصادق - صلوات الله عليه - عن الصدق فقال (ما معناه ):حضرت يك مطلبی را فرمود كه معنايش اين است « هوألاّ تختار على الله غيره »؛ معنای صدق اين است كه در كنار خدا چيز ديگری را انتخاب نكنيد، يعنی خدا را بر همه چيز برگزيند، «تعالی قال هو اجتباكم ». خدا شما را به عنوان نماينده برگزيده «فاذا كان اجتباك فاجتبه انت و لا تختر عليه فانّه هواك و لا دنياك» وقتی خدا تو را انتخاب كرده تو هم مبادا خواستهی نفسانی خودت را مقدم بر خدا كنی، بر آنچه خدا از تو میخواهد. ترويج فرهنگ اهل بيت عليهم السلام بیترديد خواستهی خداست. اگراين خواستهی خدا با خواستهی خودمان، با دنيای خودمان تعارض پيدا كرد، خدا را كه انتخاب كرديم، در دفاع از مكتب توحيد صداقت داريم. اميدواريم خداوند به همهی ما بالاترين مراتب صدق را عنايت كند و ما را به مرتبهی صديقين نائل بفرمايند بمحمدِ و آله الاطهار.
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته».