آیت الله محمدی ری شهری گفت: در مراجعه و بررسی روایات متعددی که به برگزاری مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام تاکید بسیار شده است، به این نتیجه می رسیم که هدف از عزاداری امام حسین علیه السلام خیلی بالاتر از مساله اظهار ارادت به این خاندان باکرامت است البته هیچ شکی نیست که اظهار ارادت به خاندان رسالت، محبوب خدا و رسول خداست، اما باید بدانیم هدف اصلی از اقامه عزای حسینی چیست و چرا در این حد، به اقامه عزای حسینی توصیه و تاکید شده است.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، در جمع مسئولان و دست اندرکاران هیات های عزاداری در آستانۀ فرارسیدن ماه محرم افزود: متولیان هیات های مذهبی و دست اندرکاران برگزاری عزای حسینی باید توجه داشته باشند که دستور به برگزاری این مجالس، از هدف بلندتری از گریستن صرف و اظهار ارادت به خاندان رسالت برخوردار است و آن هدف بلندتر را خود سیدالشهداء علیه السلام مطرح کرده است که « من برای اصلاح امت جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام. »
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام بیان کرد: هدف امام حسین علیه السلام امر به معروف و احیای ارزش ها واز بین بردن منکرات است و بنا برین، باید این جلسات و هیات هایی که برگزار می شود با هدف احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شود و مقدمه این مساله، احیای امر به معروف و ارزش ها و از بین بردن ضدارزش ها در خود هیات های عزاداری باشد.
آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به بخشی از مقدمه سید ابن طاووس (ره) در کتاب لهوف گفت: این عالم بزرگ در مقدمه کتاب لهوف آورده است: « اگر نبود پوشیدن لباس سوگواری و مصیبت بخاطر از میان رفتن نشانه های هدایت و تاسیس پایه های گمراهی و تاسف بر سعادتی که از دست دادیم و افسوس بر چنین شهادتی که بواسطه پیروی کردن از قرآن و سنت واقع شد ما در برابر آن نعمت بزرگ لباس شادی و خوشحالی می پوشیدیم.»
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام افزود: به تعبیر سید ابن طاووس (ره)« بواسطه این نعمتی که خداوند در روزعاشورا به امام حسین علیه السلام و یاران ایشان عطا کرد و به خاطر آن سعادتی که این بزرگواران پیدا کردند، جا داشت، ما لباس شادی و خوشحالی می پوشیدیم اما چون در بیتابی و سوگواری، خشنودی صاحب روزمعاد است و نیکان در آن غرضی دارند ما لباس عزا پوشیدیم و به چشمانمان گفتیم همواره بگریید و به دل هایمان گفتیم مانند زنان تازه جوان از دست داده ماتم بگیرید. »
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام با استناد به روایت شریفی از حضرت علی علیه السلام گفت: در این روایت، حضرت خطاب به کمیل می فرمایند: هیچ حرکتی در زندگی نیست مگر اینکه انجام آن به شناخت و معرفت نیاز داشته باشد. واگر این معرفت نباشد، چه بسا انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن آن باشد. زیرا ممکن است زیانش به دلیل جهلِ انجام دهنده بیشتر از منافع آن باشد ، از این رو در رأس همه وظایف خدمتگزاری آستان اهل بیت علیهم السلام معرفت و شناخت است و در روایاتی که به مساله زیارت اهل بیت علیهم السلام می پردازد، در عموم آن ها تعبیر «عارفاً بِحَقه» مورد تاکید قرار گرفته است.
رییس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، همچنین در این مراسم از پیشکسوتان هیئات عزاداری و مسئولان مربوطه در سازمان تبلیغات اسلامی خواست، از عموم کارهایی که باید در هیئات باشد و در برخی هیئات ها نیست و از برخی ارزش های کم رنگ شده و ضد ارزش هایی که احیانادر مجالس عزاداری شکل گرفته اند، فهرست برداری و در اختیار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قرار گیرد تا مجموعه « آداب و آفات هیات داری » با کمک اساتید و کارشناسان پژوهشی این مرکز برای بهره برداری هیئات عزاداری در سراسر کشور تدوین گردد.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام که در چاپ های مکرر به علاقمندان ساحت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ارائه شده است و در موسسه دعبل نیز اخیرا مورد تقدیر قرار گرفته در این مراسم در خصوص منابع غیر مستند و مغشوش و منابع معتبر در بیان حادثه عاشورا گفت: همه کتاب های معتبر و غیر معتبر براساس مدارک علمی در مقدمه کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام مشخص و بیان شده است.
آیت الله محمدی ری شهری خطاب به مسئولان و دست اندرکاران هیئات عزاداری گفت: افتخار بزرگی است برای شما عزیزان که در خدمت اهداف بلند عزاداری سید شهیدان عالم(ع) هستید و این سنت بسیار نیکویی است که در آستانه ماه محرم عزیزانی که دست اندرکار و مسئول برگزاری این خیمه های عزاداری هستند، به وظایف و تکالیفی که خدمتگزاری اهل بیت علیهم السلام بر دوش آن ها می گذارد، مروری داشته باشند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: نکته مهم این است که انسان نسبت به آداب خدمت به اهل بیت علیهم السلام، معرفت داشته باشد و نخستین ادب هیات داری اخلاص است، یعنی کارها برای خدا باشد نه برای چشم و هم چشمی و نیز اهتمام به این مساله وجود داشته باشد که جمعیت زیاد و گرم بودن مجالس اگر چه پسندیده است، اما هدف نیست و نباید با هر وسیله نامناسبی در پی تحقق آن باشیم.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: باید دقت شود، ستایشگرانی به مجالس دعوت شوند که روضه ها و اشعار صحیح را بخواند و نباید برای گریاندن مردم از روضه ها و اشعار (العیاذبالله) ذلت بار استفاده کرد. زیرا اهل بیت علیهم السلام عزیز بودند و هیچگاه ابدا احساس ذلت نکرده اند و در موقعیت ذلیلانه نبوده اند.
وی تصریح کرد: نباید صرفا برای جذب کردن مردم از هر وسیله ای استفاده کرد، بلکه باید هدف ترویج مکتب باشد و از هر وسیله ای که به مساله امربه معروف و نهی از منکر آسیب بزند باید پرهیز شود.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام گفت: دومین نکته رعایت موازین شرعی است و باید مسایل مخالف موازین شرعی را شناخت و از آن پرهیز کرد و همچنین از منبری ها خواسته بشود در کنار بیان موارد مختلف به بیان مسایل شرعی نیز بپردازند.
آیت الله محمدی ری شهری گفت: ادب دیگر بهانه ندادن به دشمنان است و نباید طوری عزاداری کرد که دشمنان با نمایش آن رفتارها در شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای به عزاداری ها اهانت کنند، زیرا این منکر است و باید با آن مبارزه شود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در ادامه گفت: توجه به رهنمودهای رهبری در نامگذاری سال از دیگر موارد مهمی است که باید مورد تاکید قرار گیرد، زیرا هر کدام بر اساس اهدافی از سوی معظم له بیان شده است و امسال نیز سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است و هیئات عزاداری باید جایگاه وحدت و همدلی جامعه باشد و نباید هیات به محل دعوای سیاسی و اختلاف تبدیل شود.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام همچنین رعایت حقوق همسایه ها و مراقبت از اینکه نکند حقوقی از همسایه ها براثر برپایی مراسم عزاداری ضایع گردد را از دیگر آداب خدمت به اهل بیت علیهم السلام در عزای حسینی برشمرد و گفت: نکته دیگر این است که باید بسیار دقت شود خدمت به هیأت مانع وظایف شرعی خود انسان نشود که نماز اول وقت و سایر تکالیف شرعی از جمله این وظایف بشمار می روند.