آیت الله محمد محمدی ریشهری در مجمع بزرگ مبلغان رمضان المبارک در اصفهان :
آیت الله ری شهری طلاب را زمینه سازان حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) دانست و گفت: تبلیغ به دلیل بهره مندی از ماه مبارک رمضان و قرآن و اهل بیت(ع) توفیق بزرگی به شمار می آید.
رئیس موسسه فرهنگی دارالحدیث افزود:
مهم ترین موضوع چگونگی بهره مندی از این فرصت برای تبلیغ دین خدا و سازندگی خود مبلغ است که توجه به دو نکته در این باره ضروری است: اول اینکه به سنگینی مسئولیت تبلیغ که مبلغ برعهده می گیرد توجه شود.
وی با اشاره به حدیث پیامبر اسلام(ص) به اباذر که فرمود: « یَا أَبَا ذَرٍّ، مَا مِنْ خَطِیبٍ إِلَّا عُرِضَتْ عَلَیْهِ خُطْبَتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ مَا أَرَادَ بهَا» اظهار کرد: هرکس برای مردم سخنرانی کند در قیامت متن سخنرانی به وی ارائه می شود و از سخنران در مورد هدف و انگیزه وی از سخنرانی و مطلبی که ارائه کرده است سوال می شود.
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه سخنران و مبلغ مسئول شرعی وقت مستمع است اضافه کرد: مطلب مورد عرضه باید کاربردی باشد و به درد مردم و مستمعین بخورد. ملاک سخنران برای انتخاب موضوع و متن سخنرانی باید مخاطب باشد. مبلغان نباید بدون مطالعه به منبر بروند.
صحت سند احادیث بررسی شود/ در روضه خوانی ها دقت شود
آیت الله ری شهری انگیزه از سفر تبلیغی را بسیار مهم خواند و بیان کرد: از دستورات معصوم این است که به نقل کننده و منبع احادیث توجه ویژه شده و می بایست نسبت و صحت سند احادیث بررسی شود که در این باره مراجعه به متن و منابع لازم است. زیاد مشاهده شده که در سخنرانی ها متن قرآن و احادیث اشتباه خوانده می شود یا مضمون حدیث تغییر پیدا می کند و سخنران آن را به اهل بیت(ع) نسبت می دهد. در روضه خوانی ها باید دقت شود، بسیار کم پیدا می شود روضه ای که دروغ در آن نباشد.
وی در ادامه رسالت مبلغ و اینکه او چه می گوید را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید مسائل سیاسی و فرهنگی برای مردم بیان شوند. مهم ترین وظیفه مبلغ این است که مردم را به خدا نزدیک تر کند و آن ها را از جهت معنوی تقویت کند. در این باره از اهل بیت(ع) رهنمودهایی هست که چه بگوییم که بهتر باشد. طبق حدیثی که از پیامبر گرامی اسلام نقل شده در قیامت کسانی هستند که بر منابر نور قرار دارند که نه پیامبرند و نه شهدا. آن ها کسانی هستند که کاری می کنند که مردم خدا را دوست داشته باشند و خدا هم مردم را دوست داشته باشد.
در مجلس امام حسین(ع) خدا فراموش نشود/ چاشنی تبلیغ باید محبت باشد
رئیس موسسه فرهنگی دارالحدیث ضمن بیان اینکه منبر باید عاشق ساز و محب خدا پرور باشد افزود: باید کاری کنیم که مردم با وظایف دینی خود آشنا شوند و به آن ها عمل کنند. چاشنی تبلیغ باید محبت و همراه با هنر باشد. طوری نباشد در مجلس امام حسین(ع) خدا فراموش شود، اهل بیت(ع) آمده اند که ما را به خدا وصل کنند نه اینکه خدا فراموش شود. سخنرانی باید طوری باشد که محور محبت خدا باشد و محبت اهل بیت(ع) باید مقدمه محبت به خدا شود.
وی با بیان نکاتی از مناجات شعبانیه و دعای مکارم الاخلاق تصریح کرد: سرتاسر مناجات شعبانیه درس برای تبلیغ است. اگر می خواهید دختر و پسر جوان وظایف دینی خودش را بشناسد و به آن ها عمل کند باید از در محبت وارد شد و زمینه سازی کرد. جوان باید به خدا، دین و اهل بیت(ع) علاقه مند باشد والا با زور نمی شود کار را پیش برد. دعای مکارم الاخلاق درس سازندگی و خودسازی است و فرازهای آخر این دعا رهنمودهایی عالی برای تبلیغ و چگونگی انجام آن هستند.
آیت الله ری شهری کمک به تحقق شعار سال توسط مقام معظم رهبری را از وظایف مبلغان برشمرد و ابراز کرد: باید تلاش کنیم که همدلی وهم زبانی تحقق یابد. با شعار دادن و به به گفتن کاری حل نمی شود. اگر میخواهیم همدل و هم زبان باشیم باید انصاف داشته باشیم تا الفت و همدلی تحقق یابد. باید منصف بود و بدون غرض صحبت کردن و نوشتن و نیکی کردن از عوامل رسیدن به همدلی و همزبانی هستند.
خط سیاسی روحانیت خط رهبری است
وی در رابطه با مسائل سیاسی اظهار کرد: روحانیت به خصوص در امرتبلیغ باید فوق جریان های سیاسی حرکت کند. خط سیاسی روحانیت خط رهبری است. اگر طلاب وارد یک جناح سیاسی شوند دیگر حرفشان اثری ندارد.
تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی همراه کردن تبلیغ به عمل و عملگرایی مبلغین را از ضروریات تبلیغ دانست و افزود: نادم ترین مردم هنگام مرگ کسانی هستند که خودشان عامل نبوده اند. در صورت عمل کردن است که تاثیرگذاری حاصل می شود.
لینک خبر در پایگاه خبری حوزه و روحانیت اصفهان (مباحث)