به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، دویست و شصت و دومین جلسه تفسیر آیتالله محمد محمدی ریشهری، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با محوریت تفسیر سوره حمد و با حضور نمازگزان پنجشنبه، 14 اسفند بعد از نماز مغرب و عشا در مصلای حرم برگزار شد.
وی با اشاره به اسباب غضب الهی، گفت: کفر، افترای به خدا، کشتن پیامبران و اسلام ستیزی چهار عامل غضب الهی هستند. آیه 16 سوره شورا «وَالَّذِینَ یُحَاجُّونَ فِی اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ» در این باره است. کسانی که درباره خدا محاجه می کنند، بعد از آنکه دعوت الهی مورد پذیرش الهی قرار گرفته است، دلیلهای پوچ آنها در نزد خداوند مورد قبول نیست. غضب و خشم الهی بر آنهاست و برای آنها عذابی دردناک است.
معنای «محاجه»
آیتالله ریشهری در توصیف کلمه محاجه، اظهار کرد: این لغت به این معنی است که کسی بخواهد از کلمات زیبا و فریبنده برای قبولاندن فکر منحرف خود استفاده کند. مطلب اول این است که بدانیم اسلام چه چیزی از مردم می خواهد و دیگر اینکه بدانیم انگیزه اسلام ستیزی و توطئه علیه آن چیست. مطلب سوم روشهای اسلامستیزی است.
آیهای که خلاصه اسلام است
وی با طرح این سؤال که اسلام را چگونه می شود تعریف کرد، عنوان کرد: آیه 90 از سوره نحل «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ»، اجمع آیات ذکر شده است. این آیه خلاصه اسلام است. شأن نزول این آیه داستان جالبی دارد. عثمان بن مظعون از یاران بسیار خوب، فعال و مجاهد پیغمبر(ص) بود. او داستان اسلام آوردن خود را اینگونه بیان می کند: من وقتی جوان بودم و میخواستم مسلمان شوم، من اسلامم از خجالت پیغمبر(ص) بود بسیار به من تعارف می کرد که مسلمان شو، من در رودروایسی پیغمبر(ص) مسلمان شدم اما اسلام در دلم مستقر نشده بود و آرامش نداشتم. پیغمبر(ص) می دانست که مسلمان واقعی نیستم اما قبولم کرده بود. روزی پیش پیغمبر(ص) بودم که حال تأملی به ایشان دست داد (حالتی که به ایشان وحی نازل می شد) قدری صبر کردم نا حال تأمل برطرف شد، فرمود که من همینطور که با تو صحبت می کردم جبرئیل نازل شد و این آیه را نازل کرد. این آیه را که پیامبر(ص) خواند احساس کردم که اسلام در دلم مستقر شد. این شخص در حیات پیغمبر(ص) از دنیا رفت و وقتی از دنیا رفت پیغمبر(ص) پارچه را کنار زد و میان دو چشمم را بوسید و فرمود: خوشا به حالت ای عثمان، عثمان نه دنیا جامه خودش را به تو پوشاند و نه تو جامه دنیا را پوشیدی.
این مفسر قرآن ضمن تصریح این مطلب که مکتب توحید، عدل پیشگی را می خواهد، گفت: محور کارها باید عدل باشد. نه تنها ظلم نکنیم بلکه نیکی کنیم. هر کاری که زشت است و دلت وقتی می خواهی آن را انجام دهی مضطرب است را انجام نده. اسلام چیزی جز انجام خوبی و ترک بدی نمی خواهد. هر کاری که خوب است انجام بده و هر کاری که بد است انجام نده این اسلام است.
وی افزود: اسلام چیز بدی نمی گوید، اما عده ای با این دین سر ستیز دارند. آیات 56 سوره غافر «إِنَّ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِی صُدُورِهِمْ إِلَّا کِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِیهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» و 35 همین سوره «الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِ اللَّهِ بِغَیْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ وَعِندَ الَّذِینَ آمَنُوا کَذَلِکَ یَطْبَعُ اللَّهُ عَلَى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ» این مسئله را می گویند. با استدلال های پوچ و باطل و بدون دلیل روشنی به جنگ اسلام می آیند. کبر و خودبزرگ بینی آن ها را به مجادله با اسلام وادار می کند.
آیت الله ری شهری گفت: سؤال بعدی این است که از چه ابزاری استفاده می کنند. روش های خطرناکی هست که همه را قرآن توضیح داده و در بخش «الضالین» این بخش را توضیح خواهم داد. اجمالاً یکی از آنها تحریف شخصیت اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است. در کتاب «سیره خاتم الانبیا یا بهترین الگوی سبک زندگی» که در دارالحدیث طی هشت سال تألیف کرده ایم و ان شاءالله سال آینده در هفت جلد وارد بازار نشر می شود، نشان داده ایم که پیغمبر(ص) در این مدتی که با مردم بود چه اخلاق و رفتاری داشت.
این مفسر قرآن اظهار کرد: چرا دنیای امروز با تحریف چهره پیامبر(ص) به جنگ آمده است؛ این برای اسلام ستیزی است. روش دیگر تحریف چهره رحمانی اسلام است. اسلام دین حنیف است. دین آسان و ساده است و برای همه مشکلات راه گذاشته است. در دین اسلام تنگنا وجود ندارد. اسلام دین آسانی است. بخواهند و نخواهند اسلام جهان گیر خواهد شد. دین اسلام، دین مهربانی است، خشونت با دشمنان اسلام و با کسانی است که مستکبر هستند. کسانی که با این دین عقل و منطق سر ستیز دارند اینها جزو «مغضوب علیهم» هستند.
یادآور می شود، این جلسه تفسیر 14 اسفند بعد از نماز مغرب و عشاء در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد.