پيشگفتار
بررسى جامع و همهجانبه زندگى پيشوايان دينى (پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام) ، از آن رو كه به فهم درست گفتار، رفتار و موضعگيرى آنان در شرايط گوناگون مىانجامد ، ضرورى است ؛ زيرا نگاه تجزيهاى و تكبعدى ، از آفتِ بدفهمى مصون نيست. در نگاه جامع مىتوان رشته پيوند حلقههاى به ظاهر گسسته را پيدا كرد ، چنان كه با همين نگاه مىتوان تعارض ظاهرى برخى سخنان و رفتارها را برطرف ساخت.
اين جامعنگرى ، تنها با پژوهشهاى علمى و روشمند در باره هر يك از اين پيشوايان ، تحقّق مىيابد كه لازمه آن ، حضور محقّقان با تخصّصهاى گوناگون در مراحل مختلف پژوهش است . به انجام رساندن چنين پژوهشهايى ، ساليان درازى است كه دغدغه اين جانب و همكارانم در پژوهشكده علوم و معارف حديث است.
دانشنامه امير المؤمنين عليه السلام كه در سال 1379 منتشر شد ،[1] نخستين اثر از اين گونه پژوهش بود كه پس از مدّتها تلاش ، به ثمر نشست و در جامعه علمى داخل و خارج كشور ، بازتابهاى بسيار مثبت داشت. دومين اثر از اين مجموعه نيز كتابى است با عنوان دانشنامه امام حسين عليه السلام كه به لطف الهى در سال 1388 پس از سالها مطالعه و تحقيق ، با همكارى جمعى از پژوهشگران پژوهشكده ، به انجام رسيد و در جاى خود ، مورد توجّه ويژه فرهيختگان و عموم خوانندگان قرار گرفت . در اين كتاب ، تلاش شده است تا زواياى مختلف زندگانى امام حسين عليه السلام (و از آن جمله حماسه تاريخساز كربلا) ، به تفصيل ، مورد بررسى و پژوهش قرار گيرد .
ناگفته پيداست كه امام حسين عليه السلام در ميان شيعيان و عموم مسلمانان و حتّى ديگر جوامع ، بيشتر با حادثه عاشورا - كه درخشانترين بخش زندگى ايشان است - ، شناخته شده است . البته اگر گزارش اين بخش از زندگى ايشان با ديگر بخشهاى آن همراه گردد، شناخت كاملترى به دست مىدهد. از اين رو ، تلاش شد تا در دانشنامه ياد شده ، تمام مقاطع زندگى امام حسين عليه السلام بازگو شود ، هر چند حساسيت و بزرگى حادثه عاشورا ايجاب مىكرد كه نسبت به آن مقطع ، بررسى علمى درخور انجام گيرد كه اين مهم نيز در حدّ توان ، به منصّه ظهور رسيد . اين كوششها با اين هدف سامان يافت كه بتواند تاريخ زندگى نورانى و افتخارآميز حضرت ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام و بويژه حماسه كربلا را ، هر چه كاملتر ، دقيقتر و با شيوههاى علمى به خوانندگان ، منتقل نمايد .
به نمايش گذاشتن نسخهاى از انسان كامل و قرآن ناطق
واقعيت ، اين است كه امام حسين عليه السلام ، با بهرهگيرى از فرصت گرانقدر كربلا ، نسخه كاملى از قرآن ناطق و انسان كامل را در برابر چشم جهانيان ، به نمايش گذاشت و حماسهاى بىنظير ، پديد آورد . در اين حماسه ، انواع خصلتهاى والاى انسانى ، همچون : صبر و استقامت ، ايثار و از خود گذشتگى ، كرامت و عزّت نفس ، آزادىخواهى ، صداقت و حفظ آرامش روانى در سختترين شرايط زندگى (در برابر انواع پستىها ، جنايتها، قساوتها و بىرحمىها) ، به گونهاى جلوه يافته كه فرشتگان الهى ، شگفتزده شدهاند .[2]
اين نمايش ، به قدرى صريح ، روشن ، آشكار و عمومى بود كه حتّى دشمنان امام على عليه السلام و اهل بيت عليهم السلام نيز نتوانستند آن را تحريف كنند و چهره درخشان ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام و قيام الهى او را به گونهاى ديگر ، جلوه دهند .
بزرگترين درس عاشورا
تاريخ عاشورا ، درسهاى اخلاقى ، سياسى و اجتماعى ارزنده و متنوّعى را به امّت اسلامى ، بلكه به همه آزادىخواهان راستين ، ارائه مىكند ؛ ليكن بزرگترين درس آن ، هشدار نسبت به استحاله فرهنگى و سياسى يك جامعه ارزشمدار است . اين درس ، خصوصاً براى ملّت ايران - كه با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبرى يكى از فرزندان راستين ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام ، امام خمينى رحمه اللَّه عليه، انقلابى را بر پايه ارزشهاى اسلامى پديد آوردند - ، فوق العاده مهم ، بيدار كننده و عبرتآموز است .
واقعيت ، اين است كه تاريخ عاشورا ، از ظرفيت بىبديلى در هدايت انسانها و ساختن جامعه آرمانىِ انسانى و مبتنى بر ارزشهاى اسلامى ، برخوردار است و با توجّه به اين ظرفيت فرهنگى ، راز اين حديث نبوى گشوده مىگردد كه : در حسّاسترين نقطه عرش الهى ، از حسين ، به عنوان «چراغ هدايت» و «كشتى نجات» ، ياد شده است . متن حديث ، چنين است :
إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِىٍّ عليه السلام فِى السَّماءِ أكبَرُ مِنهُ فِى الأَرضِ ؛ و إنَّهُ لَمَكتوبٌ عَن يَمينِ عَرشِ اللَّهِ عزّوجل : مِصباحُ هُدىً ، و سَفينَةُ نَجاةٍ [3] .
حسين بن على عليه السلام ، در آسمان ، مقامى برتر از زمين دارد ؛ چرا كه در سمت راست عرش الهى ، در باره او نوشته شده است : چراغ هدايت و كشتى نجات !
بى ترديد ، همه امامان اهل بيت عليهم السلام ، چراغ هدايت و كشتى نجات اند ؛ امّا ظرفيت فرهنگى تاريخ عاشورا، سبب شده است كه نام امام حسين عليه السلام بدين عنوان به ثبت برسد .
آرى ! بهرهگيرى صحيح از اين ظرفيت مىتواند نه تنها ملّتهاى مسلمان ، بلكه جهان را از بنبست اجتماعى ، فرهنگى و سياسىاى كه امروز گرفتار آن است ، نجات دهد .
اين است راز آن همه تأكيد اهل بيت عليهم السلام بر زنده نگه داشتن عاشورا ، رفتن به كربلا و زيارت سيّد الشهدا .
ضرورت بازنگرى تاريخ عاشورا
ظرفيت گسترده فرهنگى واقعه عاشورا و جايگاه ويژه آن در جهان اسلام ، بويژه نزد پيروان اهل بيت عليهم السلام ، ايجاب مىكند كه موضوع نهضت حسينى ، به عنوان يكى از اصلىترين مسائل مطرح در مكتب تشيّع ، در حوزههاى علميّه و دانشگاهها ، توسط توانمندترين دانشمندان و كارشناسان ، مورد تحقيق و تدقيق قرار گيرد و نخبگان آشنا با قرآن و حديث و تاريخ اهل بيت عليهم السلام ، ضمن جمعآورى ، جمعبندى و ارزيابى گزارشهاى تاريخى ، ابعاد متنوّع و آموزنده اين حماسه سرشار از هدايت ، عزّت و سعادت را تبيين و تفسير نمايند .
امّا با كمال تأسّف ، بايد گفت كه عدم توجّه لازم از جانب حوزههاى علميّه و شخصيتهاى بزرگ علمى شيعه به اين مسئله بسيار مهم ، از يك سو ، و گِرِه خوردن مراسم عزادارى سيّد الشهدا عليه السلام با معيشت شُمارى از مردم ، از سوى ديگر ، سبب شده است كه در بسيارى از مجالس عزادارى امام حسين عليه السلام ، تحريك عواطف مردم ، جاىگزين تبيين اهداف بلند نهضت حسينى گردد و بدين سان ، نه تنها بازار گزارشهاى ضعيف و بىريشهاى كه جنبه عاطفى آنها قوى است - هر چند خلاف شأن و منزلت اهل بيت عليهم السلام اند - ، رونق يابد ، بلكه به تعبير استاد شهيد مطهّرى ، با اين استدلال ماكياوِلى كه «هدف ، وسيله را توجيه مىكند» ، راه براى جعل و دروغ در مرثيه سرايى ، هموار شود .[4] نمونههايى از اين گزارشها را با نقد شهيد مطّهرى بنگريد :
- «هاشم بن عُتبه مِرقال ، با نيزهاى به طول هجده گَز ، به يارى امام حسين عليه السلام آمد» ،[5] در حالى كه او از ياران امام على عليه السلام بود و حدود بيست سال پيش از واقعه عاشورا ، در جنگ صِفّين ، كشته شده بود!
- «عمر بن سعد ، يك ميليون و ششصد هزار نفر از مردم كوفه را به كربلا آورد» ،[6] در صورتى كه در آن زمان ، جمعيت كلّ كوفه ، حدود يكصد هزار نفر بوده است !
- «امام حسين عليه السلام ، در روز عاشورا ، سيصد هزار نفر را به دست خود ، هلاك گردانيد» ،[7] در صورتى كه اگر امام عليه السلام در هر ثانيه ، يك نفر را كُشته باشد ، براى كشتن سيصد هزار نفر ، 83 ساعت و بيست دقيقه ، وقت لازم است!
- «حضرت ابو الفضل عليه السلام ، روز عاشورا ، 25 هزار نفر را كُشت» ،[8]
كه با محاسبهاى كه بدان اشاره شد ، كُشتن اين شمار از دشمن ، نزديك به هفت ساعت ، وقت مىخواهد !
نويسنده گزارشهاى ياد شده ، گويا با هدف ايجاد فرصت لازم براى عمليات مورد اشاره ، مدّعى مىشود كه روز عاشورا ، 72 ساعت طول كشيده است[9]! [10]
از اين دست گزارشها در كتابهايى كه با عنوان «منابع ضعيف يا غير قابل استناد» در صفحات آينده معرّفى مىشوند ، فراوان است .[11] البته بايد مطالبى را هم كه به عنوان «زبانِ حال» از سوى روضهخوانان و مرثيه سرايان ، مطرح و به تدريج ، به «زبانِ قال» تبديل شده و مىشود ، به فهرست گزارشهاى ضعيف ، افزود !
بارى ، پاسخگو نبودن پژوهشگران و صاحبنظران اين عرصه به نيازهاى جدّى جامعه در زمينه تاريخ صحيح و اهداف بلند نهضت حسينى ، سبب شده است كه شمار كتابهايى كه خصوصاً در عصر حاضر در باره امام حسين عليه السلام تأليف شدهاند ، به صدها و بلكه هزاران عنوان برسد ، و در عين حال ، كتابهاى مستند و قابل اعتماد در جهت تبيين صحيح تاريخ نهضت حسينى و اهداف و آرمانهاى آن ، بسيار اندك باشند . از اين رو ، در جامعه امروز ايران - كه انقلاب اسلامى آن ، با الهام از نهضت عاشورا به ثمر رسيده و سومين دهه خود را نيز پشت سر گذاشته است - ، بازنگرى و بازنگارى تخصّصى تاريخ عاشورا و پاك سازى آن از مطالب بىاساس و موهن ، در جهت محافظت و صيانت از جانمايه انقلاب اسلامى ، بسيار ضرورى مىنمايد و اين ، بزرگترين خدمتى است كه مراكز علمى و پژوهشى مىتوانند به ساحت قدس ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام و مكتب اهل بيت عليهم السلام داشته باشند .
آرى! دانشنامه امام حسين عليه السلام ، گامى متواضعانه در اين راه بود ، كه پس از سالها پژوهش و تلاش ، با همكارى شمارى از پژوهشگران توانمندِ «پژوهشكده علوم و معارف حديث» ، در چهارده جلد (متن) ،[12] به سرانجام رسيد و در ذى حجه 1430 (آذرماه 1388) ، در دسترس همگان ، بويژه اصحاب تحقيق ، قرار گرفت ؛ امّا با توجّه به اين كه بخشهايى از آن دانشنامه - كه با شهادت سيّد الشهدا عليه السلام و ياران باوفايش مرتبط بود - ، بيش از ساير بخشها براى آشنايى هر چه بيشتر و عالمانه عموم خوانندگان با تاريخ حماسه كربلا ، كاربرد داشت و از سوى ديگر مىتوانست دستْمايهاى بسيار مناسب براى مبلّغان دينى (بويژه در سفرهاى تبليغىشان) به شمار آيد ، بخشهاى مورد اشاره ، با عنوان شهادتنامه امام حسين عليه السلام بر پايه منابع معتبر ، به صورت جداگانه آماده نشر گرديد - كه اينك پيش روى شماست - .
قدردانى و سپاس
در اين جا ، از همه پژوهشگران گرانقدرى كه به گونهاى در تدوين دانشنامه امام حسين عليه السلام و شهادتنامه امام حسين عليه السلام سهيم بودهاند ، خصوصاً گروه «سيرهنگارى» پژوهشكده علوم و معارف حديث و بويژه آقايان سيّد محمود طباطبايىنژاد و سيّد روح اللَّه سيّدطبايى - كه در مرحله تأليف ، معاونت پژوهش مزبور را به عهده داشتهاند - ، صميمانه سپاسگزارى مىكنم . همچنين از فرهيختگان گرانمايه آقايان : عبد الهادى مسعودى ، مهدى مهريزى ، محمّد مرادى و محمّد خُنَيفِرزاده - كه ترجمه دانشنامه امام حسين عليه السلام به قلم شيواى ايشان است - ، قدردانى و تشكّر مىنمايم و براى همه آنان ، از خداوند منّان ، پاداشى درخور فضلش ، مسئلت دارم .
اللّهم ارزُقنا شَفاعَةَ الحسينِ عليه السلام يَومَ الورودِ و ثَبِّت لَنا قَدَمَ صِدقٍ عندَك مَعَ الحسينِ و أصحابِ الحسينِ الّذينَ بَذَلوا مُهَجَهُم دونَ الحسين عليه السلام .
محمّد محمّدى رىشهرى
17 مرداد 1389
27 شعبان 1431
در باره اين كتاب
براى آشنايى بيشتر خوانندگان محترم با ساختار و چگونگى تدوين اين شهادتنامه ،[13] يادآور مىشود كه : دانشنامه امام حسين عليه السلام ، از پانزده بخش (در حجم بيش از 6600 صفحه) ، تشكيل شده است كه فهرست اجمالى آنها ، عبارت است از :
درآمد : كتابشناسى ، اهداف عاشورا ، عزادارى و ...
يك : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام
دو : فضيلتها و ويژگىهاى امام حسين عليه السلام
سه : دلايل امامت امام حسين عليه السلام و فرزندانش
چهار : امام حسين عليه السلام پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، تا شهادت پدر
پنج : امام حسين عليه السلام پس از شهادت پدر ، تا قيام عاشورا
شش : پيشگويى درباره شهادت امام حسين عليه السلام
هفت : از مدينه تا ورود به كربلا
هشت : از ورود به كربلا تا شهادت
نه : وقايع پس از شهادت
ده : بازتاب شهادت امام عليه السلام و فرجام دشمنان ايشان
يازده : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام
دوازده : نمونه مرثيههاى سروده شده در سوك ايشان در طول تاريخ
سيزده : زيارت امام حسين عليه السلام
چهارده : مزار امام حسين عليه السلام
پانزده : حكمتنامه امام حسين عليه السلام .
شهادتنامه امام حسين عليه السلام بر پايه منابع معتبر (كتاب حاضر) ، متن كامل بخشهاى ششم تا يازدهم دانشنامه ياد شده و منتخبى از «درآمد» و بخش يكم و نيز دو قطعه كوچك از بخشهاى نهم و سيزدهم آن را ، در مجموع در حجمى نزديك به 2500 صفحه ، در خود دارد .
در واقع ، كتاب حاضر ، در بر دارنده تمامى بخشهاى مرتبط با حماسه كربلا از دانشنامه ياد شده است[14] كه جهت آگاهى عموم علاقهمندان واهل مطالعه و تحقيق ، بويژه خُطَبا و حماسهسرايان كربلا ، گزينش و بازْتدوين شده است .
گفتنى است كه انتخاب واژه «معتبر» در عنوان اين كتاب ، بدان جهت است كه در تدوين دانشنامه امام حسين عليه السلام ، كوشيدهايم متن آن ، در همه بخشها ، از منابع حديثى و تاريخى معتبر و قابل استناد، گزينش گردد. بر اين پايه، تكيهگاه اصلى تدوين دانشنامه (وهمه آثار برگرفته از آن) ،[15] در درجه نخست، منابعى هستند كه تا قرن پنجم هجرى نگارش يافتهاند، و در مراتب بعد، منابع تأليف شده تا قرن هفتم هجرى ، و پس از آن، آثارِ تأليف شده تا قرن نهم.
بدين ترتيب ، در كتاب حاضر ، مقتلنگارىهاى قرن دهم هجرى به بعد، به دلايلى كه در «كتابشناسى تاريخ عاشورا و عزادارى» بدانها اشاره مىشود،[16] مورد استناد نيستند، جز با هدف نقد (يا اهدافى مانند آن)، كه در اين صورت، به معتبر نبودن گزارش، اشاره خواهد شد.
البته توجّه به اين نكته ضرورى است كه در پژوهشهاى تاريخى، سختگيرىهايى كه در باره روايات فقهى وجود دارد، معمول نيست؛ بلكه بيشتر، چگونگى گزارش و استوارى يا نااستوارى متن، مورد توجّه است و براى رسيدن به حقيقت، بايد از قرائن مختلف، بهره گرفت.
بر اين اساس، در جمعآورى گزارشها و گزينش آنها، افزون بر تلاش براى مستند كردن آنها به منابع معتبر، اصلىترين معيار را «نقد متن» قرار دادهايم و كوشيدهايم تا از راه تأييد مضمون گزارشها با قرائن عقلى و نقلى، براى پژوهشگر، نوعى اطمينان به گزارش، حاصل شود. از اين رو، احاديث مُنكَر را نياوردهايم، گرچه در منابع معتبر آمده باشند، و اگر در موارد خاصّى، گزارش غير معتبرى را عرضه كردهايم، چرايىِ آن را توضيح دادهايم .
گزارش اجمالى بخشهاى مختلف كتاب حاضر ، از اين قرار است :
بخش يكم : از مهمترين مباحث مربوط به حماسه عاشورا
در بخش نخست اين كتاب ، تحليلها و مقالاتِ تفصيلىِ پراكنده در دانشنامه امام حسين عليه السلام كه با موضوع كتاب شهادتنامه تناسب بيشترى داشتهاند ، در كنار هم گردآورى و البته اندكى تلخيص شدهاند .
بخش دوم : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام
براى آشنايى اجمالى خوانندگان با زندگى و احوال شخصى ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام گزيدهاى از بخش يكم دانشنامه در باره چگونگى تولّد ، نامگذارى ، ويژگىهاى ظاهرى ، چگونگى پرورش ، همسران و شمارِ فرزندان امام حسين عليه السلام ، در شش فصل ، ارائه شده است .
بخش سوم : پيشگويى در باره شهادت امام حسين عليه السلام
در اين بخش ، خبرهاى آسمانىِ رسيده در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، و پيشگويىهاى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام و ديگر پيشوايان و بزرگان در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، در قالبى نظاميافته ارائه شده است . به علاوه ، قطعيّت صدور اين دسته از روايات ، مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت امام حسين عليه السلام و پيشگويى آن ، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد .
بخش چهارم : خروج امام حسين عليه السلام از مدينه ، تا ورود به كربلا
در اين بخش ، رخدادهاى مهمّى مانند : امتناع امام عليه السلام از بيعت با يزيد ، خروج امام عليه السلام از مدينه ، فعّاليتهاى ايشان در مكّه ، اعزام مسلم عليه السلام به عنوان نماينده خود به كوفه ، حوادث كوفه و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام عليه السلام و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان ، پيشنهادهاى مختلف به امام عليه السلام مبنى بر نرفتن به كوفه ، حركت امام عليه السلام به سوى كربلا و حوادث مسير مكّه تا كربلا ، گزارش شده است .
بخش پنجم : از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ايشان
در اين بخش ، متون مربوط به حادثه جانگداز عاشورا ، از آغاز ورود امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ياران ، فرزندان ، برادران ، برادرزادگان ، خواهرزادگان و عموزادگان ايشان و سرانجام، شهادت خودِ امام عليه السلام ، به تفصيل ، گزارش شده است .
بخش ششم : وقايع پس از شهادت امام حسين عليه السلام
در بخش پنجم ، حوادثى كه پس از شهادت امام حسين عليه السلام به وقوع پيوست ، پديدههاى خارق العادهاى كه در منابع معتبر گزارش شدهاند ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ديده شد ، حوادث مربوط به حركت خاندان ابا عبداللَّه عليه السلام از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه ، ارائه مىشود .
بخش هفتم: بازتاب شهادتامامحسين عليه السلام و فرجام كسانى كه در كشتناو و يارانش نقش داشتند
در اين بخش ، متن گزارشهاى مربوط به بازتاب شهادت سيّد الشهدا و يارانش در ميان قاتلان آنها و خانوادههاى قاتلان و نيز در ميان شخصيتهاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز ، مطرح مىگردد و در ادامه ، سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام عليه السلام سر باز زدند ، تبيين شده است .
بخش هشتم : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام
در اين بخش - كه بخش پايانى كتاب است - ، احاديث متعددى در سفارش به عزادارى ، مصيبتخوانى و گريستن و گرياندن براى سالار شهيدان و معرّفى نخستين عزاداران امام عليه السلام پس از واقعه كربلا ، اهمّيت ويژه روز عاشورا و آداب اين روز و نيز سوگمندى جهان آفرينش در مصيبتهاى سالار شهيدان ، گزارش شده است .
اين بخش ، با دو زيارت منسوب به ناحيه مقدسه (امام مهدى عليه السلام) پايان مىيابد .
گفتنى است كه نقشههاى مربوط به قيام عاشورا نيز در پايان كتاب ، قرار گرفتهاند .[17]
[1] دانشنامه امير المؤمنين عليه السلام بر پايه قرآن ، حديث و تاريخ ، در چهارده جلد (سيزده جلد متن عربى - فارسى و يك جلد ويژه فهرستها و نمايه) و نيز خلاصهاى از آن در يك جلد ، با عنوان : گزيده دانشنامه امير المؤمنين عليه السلام ، هم اكنون در دسترس علاقهمندان است .
[2] «وقد عجَبَت من صبركَ ملائكةُ السموات» (المزار الكبير: ص 504 . نيز ، ر . ك : دانشنامه امام حسين عليه السلام : ج12 ص 230 و 302) .
[3] عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج 1 ص 59 ، دانشنامه امام حسين عليه السلام : ج 2 ص 72 ح 428 .
[4] ر. ك : حماسه حسينى : ج 1 ص 48 .
[5] ر . ك : مُحْرق القلوب : ص 152 . نيز ، ر . ك : روضة الشهدا : ص 301 كه در ادامه دارد : «نيزهاى چون مار ارقم در دست گرفته» .
[6] أسرار الشهادات (أسرار الشهادة) : ج 3 ص 39 .
[7] ر . ك: أسرار الشهادات (چاپ قديم): ص 345. اين مطلب در چاپ جديد (ج3 ص35) حذف شده است.
[8] أسرار الشهادات : ج 3 ص 36 .
[9] ر . ك : أسرار الشهادات : ج 3 ص 35 - 39 .
[10] پايان نقل از شهيد مطهّرى (ر . ك : حماسه حسينى : ج 1 ص 28 - 29) .
[11] ر . ك : ص 23 (منابع غيرقابل استناد) .
[12] جلد پانزدهم اين كتاب ، به فهرستها و نمايه اختصاص داشت كه با اندكى تأخير ، منتشر گرديد .
[13] مقصود ، شيوهنامه تدوين نيست . شيوهنامه تدوين اين كتاب (شامل گزارش روشها و فرايندهاى : گزينش متون ، مصدريابى ، چينش متون ، صدرنويسى ، ارجاع دهى ، درج نسخهبدلها ، شرح لغات و اَعلام ، و ...) ، همان است كه در آغاز دانشنامه امام حسين عليه السلام (ج1 ص117 - 125) و با تفصيل بيشتر ، در آغاز دانشنامه قرآن و حديث (ج1 ص87 - 100) آمده است و تقريباً در تمامى آثار دانشنامهاىِ دار الحديث ، مشترك است . در اين جا ، تنها افزودن اين نكته را مفيد مىدانيم كه : حرف «ح» در پانوشتها ، صرفاً نشانه است و كاربردى اعم از «حديث» دارد و براى بيان شماره هر گزارش شمارهدارى (اعم از : حديث ، حكايت ، حكمت و ...) به كار رفته است .
[14] البته براى تكميل بحث در شمارى از متنها و تحليلها ، از ساير بخشهاى دانشنامه (يعنى بخشهاى غير مرتبط با حماسه كربلا) نيز مطالبى اخذ و افزوده شده است ؛ ولى براى كاستن از حجم اين مجموعه ، برخى تحليلها (بويژه در بخش يكم) و زندگىنامهها ، نسبت به اصل آنها در دانشنامه ، قدرى تلخيص شدهاند . همچنين در پانوشتها ، به ذكر دو منبع ، بسنده شده و برخى توضيحات ، حذف گرديدهاند . پس طبعاً در همه اين موارد ، خوانندگان علاقهمند به مطالعه عميقتر و پژوهش بيشتر ، بايد به اصل دانشنامه مراجعه نمايند . شايان ذكر است كه روايات و گزارشهاى بخشهاى سوم تا آخر كتاب حاضر ، بدون تلخيص ، از دانشنامه امام حسين عليه السلام اخذ شدهاند و تفاوت آنها فقط از جهت تلخيص پانوشتهاست .
[15] از دانشنامه امام حسين عليه السلام ، تا كنون ، چهار اثر ، استخراج (گزينش) شده است : 1) گزيده دانشنامه امام حسين عليه السلام ، 2) حكمتنامه امام حسين عليه السلام ، 3) شهادتنامه امام حسين عليه السلام ، 4) گزيده شهادتنامه امام حسين عليه السلام .
[16] ر . ك : ص 23 (منابع غير قابل استناد) .
[17] شايان ذكر است كه تمامى نقشههاى طرّاحى شده براى دانشنامه امام حسين عليه السلام (پنج نقشه) ، به همراه تمامى نقشههاى طرّاحى شده براى دانشنامه امير المؤمنين عليه السلام (دوازده نقشه) ، با توضيحات لازم در باره نقشهها ، به صورت كتابى مستقل ، با عنوان : اطلس غدير و عاشورا (جغرافياى تاريخى وقايع عصر امير المؤمنين و سيّد الشهدا) ، در قطع رحلى ، توسط انتشارات دار الحديث ، منتشر شده است .