تاريخ سخنرانی: یکشنبه 1395/10/12
در دیدار با روحانیون شهرری

در دیدار با روحانیون شهرری

از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام، عالم دینی امین خدا و امین پیامبران الهی است.

گزیده سخنرانی تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با روحانیون شهرستان ری به مناسبت هفته گرامیداشت ولادت باسعادت محدث عالی‌مقام حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام:

تبیین ویژگی های چهار دسته از روحانیون با استفاده از بیانات امام خمینی (ره):
 یکی از عناوین و القابی که علمای  دین و - به تعبیر ما روحانیون - در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن ملقب شده اند، عبارت است از « امناء » به همین جهت از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام، عالم دینی امین خدا و امین پیامبران الهی است.

در روایتی که از رسول گرامی اسلام، نقل شده، آمده است، « عالم  دین، امین خدا در زمین است و در روایت دیگر نیز می فرماید، علم امانت و ودیعه خداست و علمای دین، امنای خدا بر این ودیعه هستند.

این عنوان و لقب بسیار مهمی است که باید همگی در رابطه با این عنوان احساس مسئولیت کنیم و این امانت خدا و امانت پیامبران را آن گونه که شایسته است، حفظ و نگهداری نموده و به نسل های بعدی منتقل کنیم.

اشاره به بیانات امام خمینی (ره)، در سال های قبل از انقلاب اسلامی و در سال  پنجاه خطاب به جمعی از روحانیون :
امام (ره) در آن دیدار می فرمایند که اینطور نیست که وظیفه شما انتقال مشتی الفاظ به مردم باشد،  بلکه وظیفه شما، حفظ اسلام و احکام اسلام است که به شما سپرده شده و شما امین وحی الهی هستید.

در بیانات حضرت امام خمینی (ره)، روحانیون به چهار دسته تقسیم می شوند که دسته اول وعاظ سلاطین و روحانیان درباری است که قبل از انقلاب در کشور ما این دسته وجود داشت و اکنون هم در سایر کشورهای اسلامی به وفور یافت می شوند که پیش بینی این در سخنان حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم هم آمده است.

استناد به روایتی از رسول اکرم (ص):
علمای دین امنای خدا و رسولان هستند، تا آن جایی که آمیزش با سلاطین ظلم پیدا نکنند که اگر چنین شرایطی پیش آمد، از آنان بایدترسید و اکنون نیز خفتی که علمای درباری در برخی کشورهای دیگر نسبت به استکبار به اسلام وارد می کنند، ضربه زیادی به اسلام می زند.

روحانیت درباری و وابسته خطری بزرگ برای اسلام است و روحانیون درباری با عنوان وعاظ السلاطین در جهت منافع جریان قدرت عمل کرده و توجیه کننده جنایات و خیانت های آنان است.

وعاظ السلاطین خائن به اسلام، قرآن و ارزش های دینی هستند و امروز شاهدیم که اقدامات تروریستی، جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه و یمن با مجوز و توجیه آنان شکل گرفته است.

روایتی از امام سجاد :
امام زین العابدین(ع) در نامه ای که خطاب به یکی از آخوندهای درباری دوران خود می فرمایند، هیچ کس حتی خصوصی ترین وزیر و معاون به اندازه ای که تو به دستگاه ظلم و جور خدمت می کنی، خدمت نمی کند.

دسته دوم از منظر امام خمینی (ره)، روحانیت متحجر است که فاقد بینش صحیح اسلامی هستند و از این رو با هر حرکت اصلاحی در جامعه مخالف است و از نظر امام خمینی(ره)، خطر مقدس نمایان احمق در جامعه کم نیست، و بیشترین خطر را امام (ره) در جامعه خودمان از این دسته حس می کردند.

از نظر امام دسته سوم، روحانیت بی تفاوت است که فقط در فکر گذران امور است و هیچ احساس مسئولیتی در جامعه نسبت به ارزش های اسلامی و خصوصا دستاوردهای این انقلاب که انشاء الله به اذن خدا زمینه ساز جهانی حکومت حضرت مهدی (عج)، خواهد شد، هیچ احساس مسئولیتی نمی کنند .

دسته چهارم از منظر امام (ره)، روحانیت پیشرو و اصیل است و از جمله ویژگی های روحانیت پیشرو و اصیل از نظر امام خمینی (ره)، جامعیت علمی است یعنی روحانیتی که یکسو نگر و تک بعدی نباشد و از جامعیت علمی برخوردار باشد.

روایتی از  پیامبر اکرم (ص) :
تنها آن کسی می تواند برای حفظ دین خدا قیام کند و یا به دین خدا یاری کند که از همه سو به آن احاطه داشته باشد و یکسویه نسبت به ارزش های دینی قضاوت نکند.

روحانیت اصیل علاوه بر توجه به تقویت علمی و اعتقادی به پرورش روحی خود نیز توجه کرده و به خوبی واقفند که زمانی می توان مفید و موثر بود که احاطه کامل به دین و ابعاد آن داشته و با حیله هاو تزویرها و جریانات حاکم بر جهان در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آشنا باشد.

روحانیت پیشرو همواره در مسیر مبارزه با سرمایه داران زالوصفت قرار دارند:
خدمت به مردم و تهذیب نفس از دیگر ویژگی های روحانیت اصیل و پیشرو از منظر امام راحل بود و باید برای تحقق آن تلاش کرد، زیرا یکی از مهمترین ویژگی های روحانیت پیشرو، حضور در صحنه مبارزه و خدمت به مردم است،

روحانیت پیشرو، در کنار جامعیت علمی مهمترین مساله ای که باید به آن توجه داشته باشد،؛ تهذیب نفس و پرورش روحی است، زیرا که اگر تهذیب نفس نباشد، نمی توانیم این امانت را به منزل مقصود برسانیم.

در روایت است، کسی که به علم خود عمل کند می تواند امانتدار خدا باشد و کسی که به علمش عمل نکند، و آنچه می داند را عمل نکند، در دفتر الهی خائن نامیده می شود.

انتظار از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات شهرستان ری این است که ارتباط بیشتری با آستان مقدس داشته باشند و در  انتقال پیام‌ها و معارف اهل بیت علیهم‌السلام در جوامع تبلیغی خود اهتمام داشته باشند.

منبع :